Escape Room als marketingtool

escape roomlegermarketingtooloverheidpromotie Gerelateerd

Dat de populariteit van Escape Rooms nog altijd toeneemt moge duidelijk zijn. Maar hoe cool is het dat onze favoriete activiteit door steeds meer grote instanties ingezet wordt als promotietool. Met name overheidsinstanties lijken wild van Escape Rooms en eerlijk gezegd snappen wij dat wel! 

Google

Eerder blogde we al over Google Backstage, de pop-up Escape Room van de online alleskunner. Zij zetten de Escape Room om mensen een beter beeld te geven over hoe zij omgaan met de data die ze over ons verzamelen.

Leger

Recent was in het nieuws dat het Nederlandse leger een pop-up winkel had geopend in de Amstelpassage in Amsterdam, in deze brandstore is een ruimte omgebouwd tot Escape Room. Dit alles met het doel om nieuwe rekruten te werven.

In de Escape Room, die nog tot 20 december geopend is, dien je je militaire vaardigheden in te zetten om tot een ontsnapping te komen.

Bekijk hieronder de promotievideo van de Brandstore.

Inmiddels wordt er ook gesproken over eenzelfde soort brandstore in Nijmegen.

Meer overheids-Escape Rooms

Naast het leger zijn er nog een aantal overheid-gereguleerde instanties die Escape Room inzetten. Zo wil het Ministerie van BZK de lokale politiek aantrekkelijker maken aan de hand van een Escape Room.

Het Ministerie van OCW verraste docent en leerling met een pop-up Escape Room. Daarvan zie je hieronder de video.

 

Escape Rooms als educatief middel

Naast het inzetten van Escape Rooms als marketingtool zijn er ook steeds meer partijen die het inzetten als leermiddel. Een voorbeeld daarvan is het Drents Archief, zij hebben een Escape Room ingezet om scholieren te enthousiasmeren om in de Drentse geschiedenis.

Ook de Radboud Universiteit in Nijmegen wil volgend jaar aan de hand van een Escape Room terugkijken op haar tijdelijke sluiting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij hopen hiermee een breder publiek bekend te maken met dit “indringende stukje geschiedenis” van de universiteit.

(Nog) niet populair in de commerciële sector

Buiten Google lijkt de commerciële sector nog niet heel warm te lopen om Escape Rooms in te zetten als marketingtool. Toegegeven, het kost wat planning en materiaal, maar het biedt wel ontzettend gave mogelijkheden.

Wij denken dan ook dat het niet lang zal duren voordat ook deze markt mee gaat spelen. We zijn ontzettend benieuwd waarmee ze op de klippen zullen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.